22. December 2024

Skal prosjekter med ensidig politisk budskap slippe inn i skolen?

 

Skal prosjekter med ensidig politisk budskap slippe inn i skolen?

Åpent brev til Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby
Åpent brev til Direktør i Utdanningsdirektoratet Hege Nilssen

Forfattet av Morten Jødal, styreleder i Klimarealistene.

Kjære kunnskapsminister Guri Melby, og utdanningsdirektør Hege Nilssen

Det ble i slutten av mai kjent at Miljøstiftelsen Bellona gjennom en periode har kartlagt hva de kaller «miljømyter». De definerer riktignok ikke hva disse mytene består i, og beskrivelsen av prosjektet på deres hjemmeside (vedlagt) forteller at det i vesentlig grad handler om en kartlegging av personer og organisasjoner de definerer som mytespredere.

Sparebankstiftelsen DNB bevilget i slutten av mai kr 600 000 til prosjektet, som i videreføringen skal rettes mot skoleverket. Bellona har så langt kartlagt 253 profiler, og VGS-prosjektet skal vise elevene disse 253 aktørene, sannsynligvis forsøke å finne fram til flere, og fortelle dem hvilke usannheter disse visstnok sprer.

Klimarealistene har henvendt seg til Datatilsynet, og spurt om dette handler om ulovlig innsamling av personalopplysninger, og derfor strider mot datalovgivingen.

Kan organisasjoner ukontrollert bringe sine prosjekter inn i skolen?

Hverken miljø- eller klimafeltet har fra forskningens side vedtatte sannheter. All kunnskap er utelukkende en måte å forstå verden på, her og nå. De representerer midlertidige «sannheter» – selv om vi er nokså sikre på at naturlovene vil bestå. Å kartlegge motsatsen til noe som ikke finnes, er meningsløst.

Vi finner det derfor svært betenkelig at en miljøpolitisk aktør skal slippe til i skolen – med en presentasjon av deres oppfatning av sannheten innen et enormt fagfelt, og med presentasjoner av organisasjoner og enkeltpersoner de skal lære eleven opp til å se på som mytespredere. Dette skal skje uten å bringe den andre parten inn undervisningsopplegget. Det finnes ingen balanse. Elever skal læres opp til kritisk tenkning – og det forutsetter et minimum av balanse – for og imot. Vi kan ikke forstå at noen skal slippe til i skoleverket med en fortelling om hva som påstås å være entydig sant. Skal Bellona virkelig få presentere en hevdet fasit uten motforestillinger? Er det akseptabelt i henhold til læreplanene?

Prosjektet innebærer at klimarealister, hvorav mange har og har hatt stillinger på universiteter og høyskoler, presenteres for unge mennesker i en undervisningssituasjon som spredere av vranglære, og dermed er mennesker uten troverdighet og alminnelig moral. Det gjelder for eksempel Norges eneste nobelprisvinner i fysikk: professor Ivar Giæver – medlem i Klimarealistenes vitenskapelige råd. Rådets medlemmer, hvorav alle med tung faglig kompetanse, er for øvrig gitt her.

Bellonas prosjekt vil altså gi elevene normative føringer. Det kan lett misbrukes, og i verste fall gjøre livet surt for navngitte personer. Vi kan lett bli mål for sinte unge mennesker som uten tilstrekkelig kritisk sans vil «redde kloden». Både historiske erfaringer og kunnskap om hendelser i vår tid bør gi bekymring ikke bare for ytringsfrihetens kår, men også for enkeltmenneskers personlige sikkerhet.

Egen erfaring med eksternt miljøprosjekt i skolen

I 1995 ledet jeg et prosjekt i regi av WWF Verdens Naturfond, som med midler fra Miljøverndepartementet i dette Naturvernåret slapp inn i rundt hundre skoler på ungdoms- og videregående-trinnet. Vi kunne gjennomført prosjektet med langt flere deltakende klasser, men hadde ikke større administrativ kapasitet. Prosjektet handlet om biologisk mangfold. Det var ingen kontrollinstans. Lærerne kunne selv slippe oss til, som en ønsket miljøpolitisk aktør. Vi kunne fritt misjonere vårt syn, og gjorde det selvfølgelig. Akkurat på samme måten som Bellona vil gjøre i sitt prosjekt som handler om «klimamytesprederne».

Jeg har i etterkant vært forundret over hvor lett vi slapp inn i skoleverket. Det finnes tydeligvis ingen kontroll, muligens heller ingen retningslinjer?

Våre spørsmål til Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet

Er det slik at en miljøorganisasjon som Miljøstiftelsen Bellona ukontrollert kan gjennomføre et slik prosjekt i skoleverket?

Er det bra for elever å bli gitt en opplæring i påståtte, men altså ikke-eksisterende sannheter, i et tema som favner all naturvitenskapelig kunnskap, av en ekstern organisasjon som har sin egen agenda?

Er det moralsk og etisk forsvarlig at elever blir fortalt at en rekke organisasjoner og enkeltpersoner driver med vranglære, og er mytespredere?

Med vennlig hilsen
Morten Jødal

34 thoughts on “Skal prosjekter med ensidig politisk budskap slippe inn i skolen?

  1. Thanks for your useful post. As time passes, I have been able to understand that the symptoms of mesothelioma are caused by your build up associated fluid regarding the lining of your lung and the chest cavity. The disease may start inside chest region and propagate to other limbs. Other symptoms of pleural mesothelioma include weight reduction, severe respiration trouble, a fever, difficulty taking in food, and bloating of the face and neck areas. It should be noted that some people living with the disease tend not to experience any kind of serious symptoms at all.

  2. I have realized that in digital camera models, special sensors help to {focus|concentrate|maintain focus|target|a**** automatically. The actual sensors associated with some surveillance cameras change in contrast, while others utilize a beam of infra-red (IR) light, particularly in low light. Higher specification cameras often use a combination of both programs and likely have Face Priority AF where the camera can ‘See’ any face while focusing only on that. Many thanks for sharing your notions on this blog site.

  3. Hi would you mind stating which blog platform you’re using? I’m going to start my own blog in the near future but I’m having a difficult time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something unique. P.S Apologies for being off-topic but I had to ask!

  4. Thank you for this article. I might also like to talk about the fact that it can be hard when you are in school and merely starting out to establish a long credit ranking. There are many learners who are simply trying to survive and have an extended or positive credit history can sometimes be a difficult thing to have.

  5. I have mastered some considerations through your site post. One other point I would like to mention is that there are plenty of games out there designed especially for toddler age youngsters. They involve pattern acknowledgement, colors, pets, and forms. These generally focus on familiarization instead of memorization. This makes little children engaged without having a sensation like they are studying. Thanks

  6. Thanks for the new things you have uncovered in your blog post. One thing I’d really like to reply to is that FSBO human relationships are built as time passes. By launching yourself to the owners the first weekend break their FSBO will be announced, before the masses start off calling on Thursday, you develop a good link. By sending them methods, educational supplies, free reviews, and forms, you become a great ally. If you take a personal desire for them and their problem, you build a solid connection that, in many cases, pays off if the owners opt with an agent they know as well as trust – preferably you actually.

  7. Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it’s really informative. I am gonna watch out for brussels. I?ll appreciate if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers!

  8. Another thing I have really noticed is that often for many people, below-average credit is the result of circumstances past their control. For instance they may be really saddled having an illness and because of this they have substantial bills going to collections. Maybe it’s due to a occupation loss or maybe the inability to work. Sometimes divorce or separation can really send the finances in an opposite direction. Thanks for sharing your thinking on this weblog.

  9. Hello! I’m at work browsing your blog from my new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the outstanding work!

  10. It?s actually a nice and useful piece of information. I am glad that you just shared this useful information with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing.

  11. I do consider all the concepts you’ve presented in your post. They are really convincing and can certainly work. Nonetheless, the posts are too brief for starters. May you please extend them a bit from subsequent time? Thanks for the post.

  12. Amazing blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog stand out. Please let me know where you got your theme. Thanks a lot

  13. F*ckin? amazing things here. I?m very glad to see your post. Thanks a lot and i am looking forward to contact you. Will you please drop me a mail?

  14. you are really a good webmaster. The website loading speed is amazing. It seems that you’re doing any unique trick. Also, The contents are masterwork. you have done a excellent job on this topic!

  15. I?ll immediately seize your rss feed as I can not find your email subscription hyperlink or newsletter service. Do you have any? Kindly permit me recognize in order that I may subscribe. Thanks.

  16. Thanks for your write-up. One other thing is when you are promoting your property by yourself, one of the challenges you need to be alert to upfront is how to deal with home inspection accounts. As a FSBO home owner, the key about successfully shifting your property plus saving money upon real estate agent commission rates is awareness. The more you realize, the softer your sales effort will be. One area where this is particularly essential is reports.

  17. Thanks for the tips you have provided here. Another thing I would like to say is that computer memory requirements generally increase along with other developments in the technological know-how. For instance, when new generations of processor chips are introduced to the market, there is certainly usually a corresponding increase in the dimensions calls for of both the laptop memory in addition to hard drive room. This is because the software operated by these processor chips will inevitably increase in power to benefit from the new technological know-how.

  18. I used to be more than happy to search out this internet-site.I wished to thanks for your time for this wonderful read!! I definitely enjoying each little bit of it and I’ve you bookmarked to check out new stuff you blog post.

  19. The following time I learn a weblog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my option to learn, but I truly thought youd have something fascinating to say. All I hear is a bunch of whining about one thing that you possibly can repair in the event you werent too busy searching for attention.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *