https://www.klimarealistene.com/2022/01/02/klimaoppspinn-aret-2021/
OPPRINNELIG KUNNGJORT VERSJON
Hjemmel: Fastsatt ved kgl.res. 10. desember 2021. Fremmet av Klima- og miljødepartementet.
§ 1.Formål
Meteorologisk institutt står for den offentlige meteorologiske tjenesten for sivile og militære formål. Meteorologisk institutt skal overvåke, varsle og formidle været med høy kvalitet og regularitet og beregne klimaet i nåtid og framtid. Instituttet skal arbeide for at myndighetene, næringslivet, institusjoner og allmennheten best mulig kan vareta sine interesser for sikring av liv og verdier, for planlegging og for vern av miljøet. Meteorologisk institutt skal drive forskning og utvikling på relevante fagområder. Meteorologisk institutt skal kunne utføre oppdrag og yte tjenester etter bestilling.
§ 2.Instituttets ledelse
Meteorologisk institutt ledes av et styre. Ansvaret for den daglige ledelsen av instituttet legges til en direktør.
§ 3.Styret
§ 3-1.Sammensetning, oppnevning, funksjonstid og arbeidsform
Styret har sju medlemmer og fem varamedlemmer.
Styrets leder og samtlige styremedlemmer og varamedlemmer oppnevnes av Klima- og miljødepartementet. To av styremedlemmene, med personlige varamedlemmer, oppnevnes etter forslag fra og blant de ansatte. Videre oppnevnes tre numeriske varamedlemmer for de øvrige styremedlemmene.
Styrets medlemmer og varamedlemmer oppnevnes for fire år. Ingen kan oppnevnes for mer enn åtte år sammenhengende. Klima og -miljødepartementet fastsetter godtgjøring til styrets medlemmer.
Styret oppnevner selv nestleder. De ansattes representanter kan ikke oppnevnes som nestleder. Styret er beslutningsdyktig når minst fem medlemmer er til stede. Ved stemmelikhet har styrets leder dobbeltstemme. Instituttets direktør deltar i styremøtene uten stemmerett. For øvrig fastsetter styret selv sin arbeidsform.
§ 3-2.Styrets ansvar og oppgaver
Styret er Meteorologisk institutts øverste organ og er ansvarlig for instituttets samlede virksomhet.
Styret har følgende hovedoppgaver:
– | ansette direktør for instituttet etter konsultasjon med Klima- og miljødepartementet |
– | sikre strategisk utvikling på kort og lang sikt |
– | påse økonomisk kontroll og effektiv drift |
– | fastsette instituttets organisering |
– | føre kontroll med at instituttet tilfredsstiller fastsatte krav, lover og regler. |
Styret gir selv nærmere retningslinjer for delegering innenfor rammene av vedtektene.
Prinsipielle spørsmål som måtte oppstå i instituttets arbeid, og som er av en slik karakter at de krever politisk avklaring, skal styret legge fram for Klima- og miljødepartementet.
§ 4.Direktør
Direktøren har den daglige ledelse av instituttet og har ansvar for at de vedtak som er truffet av styret og av overordnet myndighet settes i verk. Direktøren er ansvarlig for at instituttet drives i samsvar med vedtektene og gjeldende regler for statlig virksomhet. Direktøren har avgjørelsesmyndighet i alle saker som ikke avgjøres av styret eller overordnet myndighet. Avgjørelsesmyndigheten kan delegeres til andre ansatte ved instituttet etter retningslinjer gitt av styret.
Direktøren ansettes på åremål på seks år og kan sitte to perioder. Lønnen fastsettes av departementet etter forslag fra styret.
Nærmere instruks for direktøren fastsettes av styret.
§ 5.Status og fullmakter
Instituttet er et statlig forvaltningsorgan med særskilte fullmakter, administrativt underlagt Klima- og miljødepartementet. Instituttet skal finansieres og organiseres slik at faglig uavhengighet og økonomisk og administrativ fleksibilitet oppnås. Instituttet har følgende fullmakter:
– | det oppretter selv de stillinger og ansetter det personale som anses nødvendig for å løse de oppgaver det er pålagt, og ut fra hensynet til at bemanning og organisasjon må tilpasses de gitte rammebetingelser. Ansettelsesforholdene reguleres av lov om statens ansatte med forskrifter. |
– | det får unntak fra bevilgningsreglementets § 3 fjerde ledd. Instituttet omfattes følgelig ikke av bruttoprinsippet for budsjettering i statlig virksomhet. Regnskapet skal revideres av Riksrevisjonen. |
Økonomiforvaltningen ved instituttet skal følge «Hovedinstruks for Meteorologisk institutt», fastsatt av Klima- og miljødepartementet.
§ 6.Vedtekter
Vedtekter for instituttet fastsettes ved kongelig resolusjon. Forslag til endringer skal legges fram for styret til uttalelse.
Evaluering av Meteorologisk
institutts kommersielle virksomhet. 2020
METEOROLOGISK INSTITUTT
For 2005 (Tidligere) Lovdata
https://lovdata.no/dokument/INS/forskrift/2005-12-09-1431
Fastsatt ved kgl.res. 9. desember 2005. Fremmet av Utdannings- og forskningsdepartementet.
I
§ 1.Formål
Meteorologisk institutt står for den offentlige meteorologiske tjeneste for sivile og militære formål.
Instituttet skal arbeide for at myndigheter, næringslivet, institusjoner og allmennheten best mulig kan vareta sine interesser for sikring av liv og verdier, for planlegging og for vern av miljøet. Instituttet skal blant annet:
a. | utarbeide værvarsler |
b. | studere Norges klima og gi klimatologiske utredninger |
c. | innhente meteorologiske data i Norge, nærliggende havområder og på Svalbard |
d. | drive forsknings- og utviklingsarbeid |
e. | levere flyværtjenester |
f. | formidle resultatene av sitt arbeid |
g. | utføre oppdrag og yte spesialtjenester |
h. | delta i det internasjonale meteorologiske samarbeid. |
§ 2.Instituttets ledelse
Meteorologisk institutt ledes av et styre. Ansvaret for den daglige ledelsen av instituttet legges til en direktør.
§ 3.Styret
§ 3.1. Sammensetning, oppnevning, funksjonstid og arbeidsform
Styret har sju medlemmer og fem varamedlemmer.
Styrets leder og samtlige styremedlemmer og varamedlemmer oppnevnes av Kunnskapsdepartementet. To av styremedlemmene, med personlige varamedlemmer, oppnevnes etter forslag fra og blant de tilsatte. Videre oppnevnes tre numeriske varamedlemmer for de øvrige styremedlemmene.
Styrets medlemmer og varamedlemmer oppnevnes for fire år. Ingen kan oppnevnes for mer enn åtte år sammenhengende.
Styret oppnevner selv nestleder. De ansattes representanter kan ikke oppnevnes som nestleder. Styret er beslutningsdyktig når minst fem medlemmer er til stede. Ved stemmelikhet har styrets leder dobbeltstemme. Instituttets direktør deltar i styremøtene uten stemmerett. For øvrig fastsetter styret selv sin arbeidsform.
§ 3.2. Styrets ansvar og oppgaver
Styret er Meteorologisk institutts øverste organ og er ansvarlig for instituttets samlede virksomhet.
Styret har følgende hovedoppgaver:
– | ansette direktør for instituttet |
– | trekke opp hovedlinjene for instituttets virksomhet |
– | fastsette instituttets organisering |
– | har ansvar for tilsetting av personale |
– | vedta instituttets årsplaner |
– | vedta instituttets budsjettforslag til bevilgende myndigheter |
– | vedta fordelingen av midler innenfor retningslinjer fra bevilgende myndigheter |
– | har ansvar for instituttets resultater, resultatoppfølging og budsjettkontroll |
– | avgi årlig rapport og regnskap for virksomheten |
– | påse at instituttets virksomhet undergis en forsvarlig faglig vurdering |
– | påse at det foreligger vurderinger som identifiserer de viktigste risikofaktorene knyttet til virksomheten |
– | behandle andre saker av betydning for instituttets virksomhet. |
Styret gir selv nærmere retningslinjer for delegering innenfor rammene av vedtektene.
§ 4.Direktør
Direktøren har den daglige ledelse av instituttet og har ansvar for at de vedtak som er truffet av styret og av overordnet myndighet settes i verk. Direktøren er ansvarlig for at instituttet drives i samsvar med vedtektene og gjeldende regler for statlig virksomhet. Direktøren har avgjørelsesmyndighet i alle saker som ikke avgjøres av styret eller overordnet myndighet. Avgjørelsesmyndigheten kan delegeres til andre tjenestemenn ved instituttet etter retningslinjer gitt av styret.
Nærmere instruks for direktøren fastsettes av styret.
§ 5.Status og fullmakter
Instituttet er et statlig forvaltningsorgan med særskilte fullmakter, administrativt underlagt Kunnskapsdepartementet. Instituttet skal finansieres og organiseres slik at faglig uavhengighet og økonomisk og administrativ fleksibilitet oppnås. Instituttet har følgende fullmakter:
– | det oppretter selv de stillinger og tilsetter det personale som anses nødvendig for å løse de oppgaver det er pålagt, og ut fra hensynet til at bemanning og organisasjon må tilpasses de gitte rammebetingelser. Tilsettingsforholdene reguleres av lov om statens tjenestemenn med forskrifter. |
– | det får unntak fra bevilgningsreglementets § 4 andre ledd. Instituttet omfattes følgelig ikke av bruttoprinsippet for budsjettering i statlig virksomhet. Regnskapet skal revideres av Riksrevisjonen. |
Økonomiforvaltningen ved instituttet skal følge «Hovedinstruks for økonomiforvaltningen ved Meteorologisk institutt», fastsatt av Kunnskapsdepartementet.
Prinsipielle spørsmål som måtte oppstå i instituttets arbeid, og som er av en slik karakter at de krever politisk avklaring, skal styret legge fram for Kunnskapsdepartementet.
§ 6.Vedtekter
Vedtekter for instituttet fastsettes ved kongelig resolusjon. Forslag til endringer skal legges fram for styret til uttalelse.
II
Vedtektene trer i kraft 1. januar 2006.
Thanks for your publication. One other thing is individual states have their own laws of which affect homeowners, which makes it quite difficult for the our lawmakers to come up with a brand new set of guidelines concerning home foreclosure on house owners. The problem is that a state has own legislation which may interact in an unfavorable manner in regards to foreclosure procedures.
Hello my friend! I want to say that this article is awesome, nice written and include almost all vital infos. I?d like to see more posts like this.
슬롯사이트
We would also like to state that most of those that find themselves devoid of health insurance are normally students, self-employed and people who are out of work. More than half of the uninsured are really under the age of Thirty five. They do not feel they are wanting health insurance as they are young along with healthy. Its income is generally spent on real estate, food, and also entertainment. Many individuals that do go to work either 100 or not professional are not made available insurance by means of their jobs so they proceed without owing to the rising price of health insurance in the country. Thanks for the ideas you share through your blog.
Valuable information. Lucky me I found your web site by accident, and I am shocked why this accident didn’t happened earlier! I bookmarked it.
Thanks for the interesting things you have discovered in your text. One thing I would really like to comment on is that FSBO relationships are built with time. By launching yourself to owners the first saturday and sunday their FSBO is usually announced, prior to a masses start calling on Mon, you create a good network. By sending them methods, educational resources, free reports, and forms, you become the ally. If you take a personal curiosity about them along with their scenario, you build a solid relationship that, on most occasions, pays off when the owners decide to go with a realtor they know along with trust – preferably you actually.
With havin so much written content do you ever run into any issues of plagorism or copyright infringement? My website has a lot of unique content I’ve either created myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the internet without my permission. Do you know any techniques to help protect against content from being ripped off? I’d genuinely appreciate it.
Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it’s really informative. I?m gonna watch out for brussels. I?ll appreciate if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers!
I have not checked in here for a while since I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I?ll add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend 🙂
Well-researched and thoughtfully written. This post is a valuable resource for anyone interested.
Normally I don’t read article on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to take a look at and do it! Your writing taste has been surprised me. Thanks, quite nice post.
Some times its a pain in the ass to read what people wrote but this site is rattling user pleasant! .
Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I have really enjoyed surfing around your blog posts. In any case I will be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!
Thanks for sharing superb informations. Your website is very cool. I am impressed by the details that you?ve on this website. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found just the information I already searched all over the place and simply could not come across. What an ideal web site.
The comment section here reflects a community engaged in meaningful discussions. It’s great to see readers sharing their perspectives.
Great, Thank you!
It?s arduous to seek out knowledgeable individuals on this topic, however you sound like you know what you?re speaking about! Thanks
Thank you for every other informative site. Where else may just I am getting that kind of information written in such a perfect manner? I’ve a venture that I’m simply now working on, and I’ve been at the glance out for such info.